Jak wybrać musli?

Myślisz "śniadanie" - mówisz "musli"?
 Jesteś pewien, że ze sklepowej półki wybierasz pełnowartościowy produkt? Większość z dostępnych na rynku kolorowych kartoników zawiera w swoim składzie mnóstwo cukrów prostych. Jak wybrać takie musli, które doda nam energii na cały poranek i nie odbije się negatywnie na naszej sylwetce? Zapraszam na zestawienie dwóch różnych sklepowych musli i śniadaniową propozycję, myślę, że efekty mojego eksperymentu mogą Was nieźle zaskoczyć!

Jak wybrać musli?
Zasada jest prosta. Czytamy skład produktu! Nikt nie jest w stanie zapamiętać co oznaczają te wszystkie E (ale jak ktoś ma aspiracje, to można poczytać tutaj :)), a wymyślne nazwy składów dla przeciętnego obywatela mogą przyprawiać o zawrót głowy. Dlatego trzymamy się prostych reguł:
  1. Po pierwsze - im krótsza lista składników, tym lepiej.
  2. Po drugie - patrzymy co jest na pierwszym miejscu w składzie. Najgorszy możliwy scenariusz to cukier w roli głównej.
  3. Po trzecie - cukier może być zapisany pod innymi nazwami, np. syrop glukozowy, glukozowo-fruktozowy, kukurydziany, cukier trzcinowy, sacharoza, glukoza, cukier inwertowany, dekstryna, dekstroza, słód.
Wykorzystajmy zdobytą wiedzę w praktyce. 
Nie chcę robić reklamy ani antyreklamy dla żadnej z firm, wszystkie wypisane przeze mnie informacje znajdziecie na odwrocie tych produktów, ja postaram się tylko trochę wytłumaczyć co one oznaczają :)

1. Musli chrupkie kokosowe Fitella - dostępne w każdym sklepie,1,50zł/50g -> jedna porcja
źródło zdjęcia: grafika Google

W składzie znajdziemy:
  • płatki owsiane 
  • oleje roślinne (rzepakowy i palmowy)
  • syrop glukozowo-fruktozowy
  • ekstrudat ryżowy (mąka ryżowa, cukier, kasza kukurydziana, mąka pszenna, ekstrakt słodowy, sól) 
  • cukier
  • kakao o obniżonej zawartości tłuszczu
  • czekolada (cukier, masa kakaowa, tłuszcz kakaowy, kakao o obniżonej zawartości tłuszczu)
  • sól,
  • aromat emulgator: lecytyny z soi
  • syrop karmelowy
  • chipsy kokosowe 10% (kokos, cukier)
źródło zdjęcia: klik

Produkty pogrubione to te, które są szczególnie podejrzane i staram się ich wystrzegać. Zwróćcie uwagę ile razy w składzie powtarza się cukier, sól i niezdrowe tłuszcze pod różnymi nazwami! Musli, które nazywa się "kokosowe" zawiera tylko 10% kokosa (+ cukier, rzecz jasna).

2. Musli z amarantusem i malinami Ekoprodukt - można zakupić tutaj
cena 13,99 zł/250g -> ok. 20 porcji
W składzie znajdziemy:
  • płatki owsiane
  • ekspandowane nasiona amarantusa
  • pszenica ekspandowana
  • jabłko suszone
  • rodzynki
  • melasa buraczana (zdrowy cukier, zawiera żelazo, magnez, potas, wapń, sód, miedź, fosfor, chrom, cynk, witaminy z grupy B i kwas foliowy)
  • siemię lniane
  • malina liofilizowana (to znaczy konserwowana poprzez suszenie po zamrożeniu z zastosowaniem obniżonego ciśnienia; w tym procesie produkty tracą wodę nawet w 100%, ale zachowują swój smak, zapach, barwę i co najważniejsze - wszystkie witaminy, białka i sole mineralne)
  • nasiona sezamu i słonecznika

Na deser porównanie wartości odżywczych w 100g produktu:
Wartości odżywcze w 100g produktu
Fitella
Ekoprodukt
Energia [kcal]
476
386
Tłuszcze [g] w tym kwasy tłuszczowe nasycone [g]
19,4 w tym 8,4
11 w tym 3,7
Węglowodany [g]
58,8
56
Błonnik [g]
7,6
9,3
Białko [g]
10,5
12
Sól [g]
0,32
0,04
Magnez [mg]
0
163
Żelazo [mg]
0
4,9

Wnioski?
  • Musli Ekoprodukt dostarcza mniej kilokalorii, węglowodanów, znacznie mniej soli i tłuszczu, szczególnie niezdrowych nasyconych kwasów tłuszczowych, więcej błonnika, białka, a do tego magnez i żelazo, czyli składniki całkowicie niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania każdego organizmu.
  • Musli Ekoprodukt jest lekkie i bardzo wydajne, wystarczy na dużo więcej porcji, dzięki czemu koszt zakupu jest mniejszy. Wystarczy przesypać do mniejszego pojemniczka i można zabrać je ze sobą wszędzie.
  • Zawsze możesz zrobić swoje musli, poprzez wymieszanie różnych rodzajów płatków, suszonych owoców i orzechów. A jeśli nie masz na to czasu i chęci, wybierz produkt, który dostarczy Ci niezbędnych składników odżywczych, a nie pustych kalorii.

Na koniec moja propozycja podania musli z amarantusem i malinami. 
Wystarczy przełożyć do miseczki jogurt naturalny, dodać pokrojoną w kostkę gruszkę, porcję musli i dwie łyżki kremu z nerkowców (do kupienia tutaj). Smacznego!




Podziel się:

3 komentarze

  1. Zdecydowanie najlepsze sa takie bez dodatkowych tłuszczów i cukrów i wszystkich tych E.. :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy wpis :) warto czytac etykiety wybierajac zdorwe produkty :)
    http://dominikamorys.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń