W czym biegać jesienią i zimą?



W środowisku biegowym funkcjonuje powiedzenie "Nie ma złej pogody, są tylko źle ubrani biegacze". Wiele osób, które zaczęły biegać wiosną rezygnuje z tej aktywności fizycznej w sezonie zimowym obawiając się przeziębienia i przeszywającego mrozu. Kończy się to dodatkowymi kilogramami, spadkiem biegowej formy i zniechęceniem. Sprawdź jak dobrać ubrania do niekorzystnej aury pogodowej i pędź na trening!

Grafiki użyte w tekście pochodzą ze stron producentów i nie są mojego autorstwa.

1. Ubierz się na cebulkę - czyli warstwowo. Wybierz tyle warstw, żeby po wyjściu czuć delikatny chłód. Jeśli jest Ci ciepło, to znaczy, że założyłeś za dużo warstw. Po 2-3km będziesz zlany potem, a o przeziębienie w takim wypadku bardzo łatwo. Najgrubszy zestaw jaki zakładam to koszulka, bluzka termiczna na długi rękaw, wiatrówka i kamizelka.


Nike Power Tank

2. Wystrzegaj się bawełny - nie odprowadza potu! Wybierz bluzkę z oddychającego materiału, która będzie przylegała do ciała, mam na myśli efekt "drugiej skóry". Do tego wiatrówka, która powinna być lekka, a jednocześnie chroniąca przed deszczem i wiatrem.

3. Buty - poprzedniej zimy biegałam w Nike Air Pegasus 30 Shield. Są to buty przeznaczone na tę porę roku, wodoszczelne, z dobrą amortyzacją i odblaskami, które są absolutnie obowiązkowym elementem jesiennej garderoby, nawet jeśli biegacie po chodniku! Ten model spełnił moje wymagania, ale jeśli biegacie np. po górach, powinniście rozejrzeć się za butami z kolcami albo nakładką antypoślizgową. Po każdym treningu wycieramy obuwie z błota i suszymy w temperaturze pokojowej.


Nike Pro Hyperwarm Tipped


Nike Air Pegasus 30 Shield Cheetah

Legginsy Nike Pro Tight

4. Legginsy - długie, zakrywające całe kończyny dolne, a w ekstremalnie niskich temperaturach + spodnie ortalionowe. Koniecznie w duecie z długimi skarpetkami, które ochronią ścięgno Achillesa, szczególnie podatne na kontuzje w okresie zimowym. 

5. Czapka, rękawiczki, tunel - podobno przez głowę tracimy najwięcej ciepła. Nie zapominajmy o czapeczce albo opasce, która osłoni uszy i zatoki. Ja zaliczam się do zmarzlaków, dlatego w kieszeni zawsze mam rękawiczki. Jeśli Twoja kurtka nie ma stójki zastanów się nad chustką, która ochroni szyję. Zasada taka sama jak przy bluzkach - zero bawełny. Zamiast tego wypróbuj akcesoria np. z polaru.

Adidas Run Climalite gift

6. Posmaruj twarz tłustym kremem (ale nie nawilżającym, bo zawiera dużo wody, co grozi odmrożeniem). Może być to krem dla dzieci, albo specjalnie stworzony do biegania na mrozie i wietrze.


Nike Vindrunner

7. Miej przy sobie chusteczkę higieniczną - to mój must-have w sezonie jesienno-zimowym :)

A jak wygląda Wasz zestaw ubrań do biegania? :)

Podziel się:

7 komentarze

  1. super wpis! tylko u mnie niestety bieganie odpada o tej porze roku :( mam przewlekłe zapalenie zatok i bieganie na zimnym powietrzu zawsze kończy się braniem antybiotyków...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najważniejsze to nie poddawać się w ogóle z aktywnością fizyczną i uprawiać takie sporty, na jakie pozwala nam stan zdrowia :)

      Usuń
    2. Jak najbardziej się zgadzam :) staram się ćwiczyć w domu albo ciepło się ubieram i na spacerek

      Usuń
  2. Ja zawsze bardzo lubiłam biegać zimą. Zdecydowanie bardziej niż latem. :D Musiałam mieć tylko dobrą kurtkę, opaskę na uszy i gruby szal. :D No i oczywiście odpowiednie obuwie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem ciekawa tych rękawiczek :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Hej, będzie może niedługo podobny wpis dla wiosny/lata? :) możesz mi polecić jakieś dobre, wygodne butki na te cieplejsze miesiące? czy może te pegasusy dobre są też na wiosnę? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma sprawy, mogę napisać kilka słów na ten temat :)

      Usuń